Rijden we over een paar jaar toch in waterstofauto’s?

Wie gaat de strijd winnen: de gewone benzineauto, zijn elektrische broertje of breekt na twintig jaar toch de waterstofwagen eindelijk door? Vandaag werd op de autobeurs in Tokio een nieuwe waterstofauto van Honda gepresenteerd, maar critici hebben twijfels of de technologie ooit écht een succes gaat worden.

Auto’s die rijden op waterstof verschillen technisch niet heel veel van de ‘conventionele’ elektrische wagens. Waterstof uit de tank van de auto gaat naar een zogeheten ‘fuel cell’, waar de brandstof gesplitst wordt in water en elektriciteit. Dat laatste zorgt er uiteindelijk voor dat de auto blijft rijden.

Dat klinkt erg schoon en milieuvriendelijk, maar dat klopt niet helemaal, vertelt autojournalist Werner Budding, die bij de presentatie van Honda aanwezig was, aan Z Today.

Energieverspilling
Om waterstof te maken heb je bijvoorbeeld kolen nodig. In dat geval heb je dus CO2-uitstoot, legt hij uit. Daarnaast moet waterstof onder hele hoge druk en onder een bepaalde temperatuur bewaard worden. Dat kost veel energie.

Volgens Budding wil dat niet zeggen dat Honda’s nieuwe auto geen succes hoeft te worden. Uiteindelijk zal de overheid een doorslaggevende factor gaan spelen in de vraag welke brandstof het grootste succes gaat worden, zegt hij.

Kansen
Shell steunt de waterstofauto sowieso. In Duitsland legt het bedrijf een landelijk netwerk aan zodat gebruikers gemakkelijk kunnen tanken. Dat is niet vreemd, want ook General Motors, BMW, Hyundai en Toyota experimenteren met de brandstof in wagens.

Voor de consument is er namelijk één heel groot voordeel ten opzichte van elektrisch rijden: een tankbeurt duurt geen vijftien, maar slechts drie minuten. En de wagens zijn relatief goedkoop. De Japanse overheid wil in 2025 een auto voor 18.000 euro op de markt hebben. Honda wil de nieuwe Clarity in 2016 op de markt brengen, waaronder in een aantal landen in Europa.

 

http://www.rtlxl.nl/#!/u/73ab0693-bc38-42b6-8d45-43d1845adf11