Rijden op waterstof, Nederland loopt al achter …

Hij stoot geen CO2 uit, de brandstof is niet duur en hij rijdt verder dan een elektrische auto. Kortom: de waterstofauto klinkt als een droom voor de duurzame autorijder. Toch telt Nederland maar een handvol van deze auto’s en nog slechts twee waterstoftankstations. Als het aan de Europese Unie (EU) ligt komt hier snel verandering in.

Vorige week gaf de EU zes miljoen euro subsidie aan Waterstofnet, dat de projecten coördineert, voor de verdere ontwikkeling van vrachtauto’s, vuilniswagens en heftrucks. Maar ook voor de particulier gaat Waterstofnet aan de slag. “Er komt een nieuw waterstoftankstation in Breda en we breiden die in Helmond uit”, zegt directeur Adwin Martens van Waterstofnet. Een derde tankstation dus, terwijl het streven van de EU is om over vier jaar twintig stations in Nederland te hebben.

Het gebrek aan tankstations maakt de waterstofauto niet echt aantrekkelijk voor de particulier. Daarnaast kost de duurzame auto gemiddeld dertigduizend euro meer dan een auto op diesel of benzine.

Innovatie
Nederland loopt achter. In Duitsland staan over zeven jaar genoeg waterstoftankstations om het hele land te dekken, ook in Japan wordt hard aan de weg getimmerd. Kopers van een waterstofauto krijgen daar een vierde van de aankoopprijs vergoed, hoewel ook in Japan het bouwen van tankstations niet zo snel gaat als gehoopt.

Analisten van het onderzoeksbureau Bloomberg Energy Finance, dat zich verdiept in nieuwe energiebronnen, verwachten op korte termijn geen hoge verkoopaantallen voor de waterstofauto. Zij denken dat er in 2018 slechts 700 waterstofauto’s rondrijden in Europa. De Nederlandse regering denkt dat er binnenkort heel wat meer zullen rondrijden. Zij mikt de komende vijf jaar op tweeduizend auto’s.

Duurzaam
Waterstof is niet per definitie duurzaam, net als elektriciteit dat niet per definitie is, legt onderzoeker aan de TU Delft Ad van Wijk uit. “Waterstof moet opgewekt worden. Dat kan met aardgas, zoals dat nu in Nederland gebeurt, maar ook met wind- en zonne-energie.” De waterstof voert in de auto een brandstofcel aan, die elektriciteit opwekt. Het grote voordeel van waterstof is dat het makkelijk opgeslagen en vervoerd kan worden, in tegenstelling tot elektriciteit. “Een windturbine in Patagonië levert drie keer meer energie op als een windturbine in Nederland. Wek de waterstof daar op, en vervoer het naar Nederland.”

Om heel Nederland te dekken moeten er veertig tot vijftig waterstofstations zijn, denkt Van Wijk. Met de doelstelling van twintig stations in 2020 is dat getal nog ver weg. Toch is Van Wijk optimistisch. “Er zijn zoveel voordelen. Een waterstofauto is gewoon een elektrische auto, alleen wordt de elektriciteit in de auto opgewekt door de waterstof.” Nu rijdt een waterstofauto ongeveer vijfhonderd kilometer op een volle tank. Daar is nog heel wat winst te halen, maar: “Dat is al verder dan een elektrische auto met een batterij.” .