Honda trapt in Californië af met waterstofauto Clarity

LOS ANGELES

Ook de tweede generatie Honda Clarity gaat in de Verenigde Staten in de verkoop. Net als met de eerste editie het geval was, pakken de Japanners de zaken weer voorzichtig aan. De auto met brandstofcel gaat in eerste instantie alleen in Californië in de verkoop.

De Clarity, die vorige maand op de Tokyo Motor Show 2015 zijn werelddebuut beleefde, verschijnt eind 2016 op de Amerikaanse markt. De auto wordt in eerste instantie aangeboden aan de westkust van de Verenigde Staten, waarbij gekeken wordt naar de infrastructuur voor het tanken van waterstof. Pas in een later stadium zal Honda de verkooppunten uitbreiden naar andere staten. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de mogelijkheid om de tank met waterstof te vullen.

Krachtcentrale

Honda leverde de eerste generatie Clarity ook in Amerika. Het productievolume van dat model was zeer gering. De nieuwe auto is ten opzichte van zijn voorganger een grote stap voorwaarts. De brandstofcel is een stuk compacter geworden en kent nu de maatvoering die gelijk is aan een V6-benzinemotor. De krachtcentrale is onder de motorkap ondergebracht, terwijl de vorige editie zijn brandstofcel tussen de voorstoelen had. De nieuwe Clarity is een volwaardige vijfpersoons hatchback.

Actieradius

Met de nieuwe aandrijflijn is de Clarity in staat om een afstand van 480 kilometer af te leggen, waar de vorige generatie nog op zo’n 384 kilometer bleef steken.

Stekkerhybrid

De Clarity beschikt over een geheel nieuwe bodemsectie. Het platform is niet exclusief voor de waterstofauto. De fabrikant brengt op dezelfde basis binnen drie jaar een plug-in hybrid-model. Details over de auto ontbreken vooralsnog. Honda geeft alleen aan dat de auto over een actieradius beschikt die drie maal groter is dan die van de Accord Hybrid (zonder stekkeraansluiting). Dan kom je uit op dik 60 km.