EV-nieuws: waterstof versus batterij

Wie herinnert zich de videosystemenstrijd tussen VHS en Betamax in 1980 nog? De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar dan op de markt van alternatieve brandstoffen.

Op dit moment investeren autofabrikanten miljarden euro’s in waterstofauto’s óf elektrische auto’s. Volgens James Chao, Managing Director van automotive consultancybureau IHS, naderen we een kruispunt. De keuze van de markt voor EV of waterstof bepaalt potentieel welke autofabrikanten de volgende decennia marktleider worden. Aan de ene kant hebben we Team Waterstof, dat vooral uit Japanse fabrikanten bestaat. Team EV wordt samengesteld uit Chinese en Amerikaanse fabrikanten zoals BYD, Tesla Motors en Karma Automotive.

Tokyo Motor Show

Toyota, Lexus en Honda zijn de sterspelers van Team Waterstof. Op de Tokyo Motor Show toonden zij hun nieuwste waterstofauto’s. Lexus neemt geen halve maatregelen en rust zijn nieuwe vlaggenschip, de LS, uit met waterstoftechniek. Honda komt met de compleet nieuwe Clarity Fuel Cell. Na drie minuten tanken kan de waterstofauto 700 kilometer rijden.

Het Groningse Holthausen heeft plannen om elektrische auto’s om te bouwen naar waterstofauto’s. Er hangt een prijskaartje aan van rond de vijftigduizend euro. Daarnaast wil het bedrijf een openbaar waterstoftankstation openen in het hoge noorden.

Batterij met zuurstof

Amerikaanse onderzoekers hebben een techniek ontwikkeld die misschien wel de strijd gaat beslechten in het voordeel van EV’s. Ze hebben een manier gevonden om de energiedichtheid van batterijen enorm te vergroten, door zuurstof toe te voegen. Het resultaat is een energiedichtheid van 3,4 kWh per kilo. Het accupakket van een Tesla Model S zou dan maar 20 kilo wegen. Productieklaar is de batterij voorlopig echter nog niet.

Als afsluiter de mening van Elon Musk, CEO van Tesla Motors, dé aanvoerder van team EV. Zie onderstaand filmpje.

Bron: ZERauto