BMW waterstof-hybride prototype

BMW ontwikkelt een waterstof-hybride aandrijflijn voor compacte auto’s. De Beierse autofabrikant heeft een prototype in de praktijk getoond. Daaruit blijkt dat slechts een kleine brandstofcel voldoende vermogen genereert voor het stadsverkeer.

BMW viert deze dagen de 25e verjaardag van de divisie Forschung und Technik (Onderzoek en Technologie). Tijdens de feestelijkheden in München heeft de autofabrikant een prototype gedemonstreerd van de BMW 1-series, uitgevoerd met waterstof-hybride aandrijflijn.

De brandstofcel van slechts 5 kW werkt als hulpmotor en wordt daarom Auxiliary Power Unit genoemd. De APU genereert energie die tijdelijk opgeslagen wordt in high performance condensators. Ook teruggewonnen remenergie wordt hierin opgeslagen. Bij het rijden en accelereren komt de opgeslagen energie vrij. Zonodig springt de elektromotor bij als generator. Met dit systeem kan in het stadsverkeer geheel emissie-vrij gereden worden. De benzinemotor wordt alleen gebruikt tijdens lange afstand reizen.

BMW Technik en Britse partner UTC Power hebben 10 jaar lang gewerkt aan de brandstofcel. De partijen richtten zich vooral op de betrouwbaarheid in koude omstandigheden. Vanuit bevroren toestand duurt het minder dan 30 seconden voordat de brandstofcel halverwege zijn vermogen is, zegt Ken Stewart, vice-president van UTC. De cel werkt zonder compressor maar krijgt lucht van de 4-cilinder benzinemotor.

Het resultaat is een stille brandstofcel, die als afgesloten eenheid makkelijk te installeren is. Omdat het gaat om een kleine cel is er nauwelijks sprake van extra gewicht. De brandstofcel past met de brandstofmotor onder de motorkap en de kleine benzinetank laat voldoende ruimte over voor een waterstoftank. De conventionele aandrijving wordt in de middentunnel geplaatst, de elektromotor bij het differentieel van de achteras. Het condensator-pakket komt in de plaats van de versnellingsbak.