Waterstof gaat de rol van diesels gaat overnemen

Bron ad.nl

De auto-industrie zet vol in op de elektrische auto. Toch is de waterstofauto onmisbaar, zeker als het gaat om de lange afstanden, waar nu nog de dieselmotor excelleert.

Dat meldt Business Insider op basis van gegevens van managementadviesbureau McKinsey en de Hydrogen Council. Dat is een club van grote industriële bedrijven, die in een onderzoek er met klem op wijzen om de rol van de brandstofcel serieus te nemen – met name in de transportsector van de toekomst

olgens het onderzoek zou één op de twaalf voertuigen in Duitsland, Japan, Zuid-Korea en Californië rond 2030 moeten rijden op waterstof. Daarmee zou de klimaatdoelstelling van de Verenigde Naties haalbaar zijn. Die doelstelling houdt in dat de aarde minder dan twee graden opwarmt ten opzichte van het pre-industriële tijdperk.

Brandstofcel-voertuigen vullen zich namelijk met vloeibare waterstof en stoten niets dan zuivere waterdamp uit. Dus net als elektrische auto’s hebben ze geen lokale CO2-uitstoot. Als de waterstof ook nog eens wordt geproduceerd met duurzame energie, zal er per saldo helemaal geen uitstoot zijn.

Maar door alle aandacht voor de elektrische auto, lijkt de interesse voor deze vorm van aandrijving af te zwakken. Naast Toyota en Hyundai, is Daimler nu de enige die zich ermee bezighoudt. Vakblad Automobilwoche meldt dat het bedrijf uit Stuttgart met een modulair brandstofcel-systeem komt dat vanaf 2022 in alle voertuigtypes van Mercedes-Benz kan worden geïntegreerd.

Dit tot groot genoegen van McKinsey, dat meldt dat brandstofcel-aandrijving veel sterke punten biedt ten opzichte van de elektrische auto en andere met accu’s aangedreven voertuigen. Zo kunnen brandstofcel-voertuigen binnen drie tot vijf minuten tanken, veel sneller dan elektrische auto’s. Bovendien hebben ze een aanzienlijk grotere actieradius. De waterstofauto Hyundai Nexo heeft bijvoorbeeld een actieradius van ongeveer 800 kilometer.

Lees verder op ad.nl