Toyota zet in op brandstofcel en emissiereductie van 90%

De Japanse autofabrikant Toyota streeft naar 90% lagere emissies in 2050. Tegen het jaar 2020 denkt Toyota jaarlijks 30.000 auto’s met een brandstofcel te verkopen. Dan wil het bedrijf ook in totaal 15 miljoen hybride auto’s op de markt gebracht hebben. Dat alles bij elkaar zou een emissiereductie van 90% moeten opleveren.

Dieselgate

Toyota profileert zich als duurzame autofabrikant, nu Volkswagen worstelt met de nasleep van dieselgate, het schandaal waarbij Volkswagen door middel van sjoemelsoftware gunstigere emissiecijfers scoorde dan de auto’s in werkelijkheid presteerden.

Auto’s met een brandstofcel maken gebruik van waterstof, dat gemaakt wordt van aardgas of door elektrolyse van water. Hoewel er dus vaak fossiele brandstoffen voor nodig zijn heeft de waterstofauto per saldo minder emissies van schadelijke stoffen dan auto’s met een benzine- of dieselmotor.

Toyota gaat op korte termijn de Mirai verkopen, een sedan met een brandstofcel. (Reuters)

Visie voor 20 of 30 jaar

‘We verspelen de aarde sneller dan duurzame innovaties zich ontrollen’, zegt Toyota-voorzitter Takeshi Uchiyamada, die bekendstaat als de ‘vader van de Prius’. Volgens de Toyota-voorman is het klimaatvraagstuk van zo’n grote orde dat ‘een visie voor de komende 20 of 30 jaar nodig is’.

Het dieselschandaal rond Volkswagen heeft volgens Toyota het vertrouwen van het publiek in de hele autoindustrie beschadigd. Toyota heeft binnen 20 jaar ongeveer 8 miljoen hybride auto’s (met een benzine- en een elektromotor) verkocht.

Voor het eind van het jaar introduceert Toyota een nieuw model van de Prius. In de Amerikaanse staat Californië gaat Toyota op korte termijn de Mirai verkopen, een sedan met een brandstofcel.