Studententeam doet mee aan de Eco-marathon in Londen op Waterstof

Bron omroep Gelderland

Het studententeam van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) doet deze week met hun waterstofauto mee aan de Eco-marathon in Londen. De auto van de studenten ondergaat de komende dagen verschillende keuringen. Daarna is er een race met het doel met dezelfde eenheid brandstof zo ver mogelijk te komen met een auto. ‘Vorig jaar was er een verbruik van één op 570 kilometer omgerekend naar benzine’, vertelt student Kevin Bonke.

Bekijk de volledige reportage door hier te klikken.

Volgens experts is waterstof de toekomstige vervanger van fossiele brandstoffen als benzine. De afgelopen week hield het team al diverse testrondes bij de HAN. De bouw van de auto is natuurlijk belangrijk, maar ook de coureur. Hoewel het bijna alleen mannen zijn, zit er een vrouw achter het stuur. ‘Ik ben het kleinst dus ik pas erin en qua gewicht is het voordelig om mij erin te zetten’, zegt coureur Linda de Groot. ‘We hebben er hard voor gewerkt en veel getest, dus ik verwacht dat het goed gaat.’

Een waterstofauto is een elektrische auto, die waterstof als een batterij gebruikt om elektriciteit in op te slaan. ‘Het enige wat je daardoor uitstoot is waterdamp’, vertelt de technisch manager van het team, Joren Winkels.

Ontwikkelingen gaan snel
De gemeente Arnhem presenteert zichzelf al langere tijd als waterstofstad. De gemeente is één van weinige plekken in het land waar het getankt kan worden. Er zijn inmiddels diverse bedrijven die bezig zijn met deze technologie en ook de gemeente heeft auto’s rondrijden op waterstof.

In Gelderland loopt een project om bussen op waterstof te laten rijden. Afgelopen week maakte de provincie Gelderland bekend dat er tot 2020 twee bussen op de Veluwe gaan rijden.

Arjan de Putter is één van de kleine groep mensen in Nederland die al een waterstofauto rijdt. ‘Je kunt er ver op rijden. Het is snel te tanken en je hebt geen uitstoot’, vertelt de expert in elektrische auto’s.

Tankpunten nog beperkt
In Arnhem is het misschien mogelijk om waterstof te tanken, maar in de rest van Nederland kun je het aantal punten op één hand tellen. In Duitsland zijn er op dit moment al tientallen. In maart reed De Putter 2.888 kilometer in één dag in Duitsland en zette daarmee een wereldrecord.

‘Je ziet in de afgelopen jaren de ontwikkelingen steeds sneller gaan. Grote merken komen binnenkort ook met auto’s op waterstof’, vertelt hij tijdens een rit in de auto.

‘Het grote voordeel van waterstof is dat je elektriciteit kunt opslaan en dat we een enorme voorraad kunnen maken.’ Zijn verwachting is dat er op korte termijn een grote omslag komt, maar dat de waterstofauto naast de elektrische auto met een stekker blijft bestaan.

Voor studenten is het één groot avontuur en een goede voorbereiding op hun toekomst. ‘Je merkt nu al dat bedrijven naar ons toekomen, omdat ze geïnteresseerd zijn in de techniek’, zegt Kevin Bonke terwijl hun auto over het asfalt zoeft.