Politie van London koopt 11 waterstofautos

De Londonse-politie neemt een vloot van 11 waterstofvoertuigen in gebruik

Het grootste deel van de wereld gokt op elektrische auto’s om te helpen de maatschappij af te houden van fossiele brandstoffen, maar er zijn nog steeds genoeg die de toekomst op waterstof niet hebben opgegeven. Dat is eerlijk, want ondanks de kwestie van infrastructuur is er veel waterstofbrandstof te bieden. Daarom werkt de Londense Metropolitan Police samen met Toyota aan een vloot van 11 Toyota Mirai-auto’s op waterstof-brandstofcellen.

Volgens Toyota zou dit de grootste vloot van waterstofauto’s in de wereld zijn, hoewel dat duidelijk geen hoge lat is om te raken. Het eerste lot auto’s is al in handen van de MET en zijn uitgerust om gemerkt en ongemarkeerd politiewerk aan te kunnen. Wat betreft het verkrijgen van de nodige brandstof, zal de politie toegang hebben tot de vijf waterstofstations die al in Londen bestaan, waarbij elke tankbeurt een bereik van ongeveer 450 kilometer geeft. Vijf tankstations zijn niet veel, maar er is ook bevestigd dat er meer op komst zijn.

Voor degenen die het nog niet weten, waterstofauto’s zijn niet zo verschillend van elektrische auto’s in de manier waarop ze bewegen en werken. Het verschil is dat in plaats van een batterij die moet worden aangesloten en opgeladen, de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een interne brandstofcel. Het is niet heel anders dan een auto te vullen met benzine of diesel, behalve dat er geen vieze uitstoot meer is – alleen water.

Commander Neil Jerome heeft het volgende nog medegedeeld:

“We zijn verheugd dat we elf van deze auto’s hebben afgenomen om de politie in Londen te ondersteunen. Het zijn onze eerste volledig zero emission response-voertuigen en dit is een opwindende ontwikkeling voor ons.

De Politie van London zet zich naast de burgemeester in om de service zo milieuvriendelijk mogelijk te maken en een groot deel van dat werk is ervoor te zorgen dat onze vloot groen is. Sinds eind 2015 zijn we actief op zoek naar manieren om onze vloot te hybridiseren en te elektrificeren en andere nieuwe technologieën zoals waterstof te onderzoeken.

Dit stelt ons in staat grote vooruitgang te boeken in de richting van onze ambitie om 550 voertuigen tegen 2020 als nul of ultra-lage uitstoot te leveren. “