Hyundai: ‘Ondernemers kunnen waterstofauto’s succesvol maken’

Hyundai  heeft met de nieuwe Nexo een volwaardige brandstofcelauto op de markt gebracht. De infrastructuur in Nederland loopt echter nog hopeloos achter. Waterstof verdient het om een serieuze kans te krijgen als de alternatieve brandstof.

De Hyundai Nexo is een heeft in zijn bodemplaat zit geen accupakket zoals bij reguliere elektrische voertuigen, maar drie tanks voor waterstof. Daarmee kan hij zo’n 665 kilometer halen hij op één tankbeurt. En dit zonder een gram aan schadelijke stoffen uit te stoten.

Door waterstof in een brandstofcel te laten reageren met zuurstof wekt deze onderweg elektriciteit op, waarmee je dus compleet emissievrij kunt rijden. Een ander groot voordeel ten opzichte van auto’s die op elektrische accu’s rijden (zoals een Tesla Model S), bij de Hyundai hoef je geen uren aan een paal te laden om hem weer te kunnen gebruiken. Een tank vol gooien met waterstof kost je hooguit een paar minuten. Met een volle tank kun je gelijk opnieuw weer zo’n zevenhonderd schone kilometers afleggen.

De kip en het ei verhaal

Er is alleen één, vrij significante, uitdaging. Op dit moment zijn er in Nederland nog maar vier plekken waar je waterstof kunt tanken. Deze bevinden zich in Delfzijl, Helmond, Arnhem en het Zuid-Hollandse Rhoon. Er zijn tientallen nieuwe waterstof pompstations in de planning. Deze zullen waarschijnlijk in 2020 operationeel zijn. “Van een fijnmazig en goed bruikbaar waterstofnetwerk is nog lang geen sprake en dat is zonde’’, aldus Mike Belinfante, de PR-Manager van Hyundai Nederland. “We zien de beperkte infrastructuur niet zozeer als een beperking, maar het zorgt wel voor een vertraagde acceptatie van waterstof in Nederland.”

Duitsland

In Duitsland heeft een aantal grote partijen de krachten reeds gebundeld om de implementatie van waterstof te versnellen. Onder de joint venture H2 Mobility investeren onder meer Shell, Total, het Franse Air Liquide en OMV uit Oostenrijk vele miljoenen euro’s om een netwerk van waterstoftankstations uit de grond te stampen. En dat blijft niet bij loze woorden: op dit moment verwacht H2 Mobility maar liefst honderd tankstations operationeel te hebben in de loop van 2019!

H2 Mobility laat zich hierbij niet leiden door een goede business case, zo verklaarde een woordvoerder eerder aan vakblad TankPro. “Er moet gewoon iemand beginnen. We bouwen waterstofstations zonder te kijken naar de cijfers. Waarom? Omdat we geloven in de kansen van waterstof.’’ De gedachte is hierin erg simpel, zonder goede tankmogelijkheden kan de waterstofauto nooit een succes worden. Daarom nemen de bedrijven het heft dus gewoon maar in eigen hand.

Hyundai heeft precies hetzelfde gedaan door al sinds 1998 te pionieren met FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Wat begon met studiemodellen resulteert nu dus in een leidende positie met de Nexo, een luxe SUV van het formaat BMW X3 en Volvo XC60, die vanaf het begin voor waterstof is ontwikkeld. Momenteel komt de levering op gang en Hyundai spreekt van een succesvolle start in Nederland. Belinfante: “We hebben al meer dan 85 reserveringen ontvangen, een ongekend hoog aantal voor een brandstofcelauto. Dat geeft aan dat met name ondernemers staan te trappelen om de technologie te omarmen.”

Bijtelling

Hoewel waterstoftechniek nog relatief prijzig is, vormt de Nexo zeker voor zakelijk rijders een aantrekkelijk alternatief. Hyundai levert de auto met een vanafprijs van € 69.995 en omdat het een waterstofauto is, betaal je over de complete catalogusprijs slechts 4% bijtelling. Bij een elektrische batterij auto geldt dat percentage alleen voor de eerste 50.000 euro, voor elke euro meer betaal je vanaf 1 januari 2019 22 procent bijtelling. Bovendien komt de Nexo in aanmerking voor diverse subsidies zoals de Milieu Investeringsaftrek.

“Door die fiscale voordelen ondersteunt de overheid waterstof al deels, maar ondernemers kunnen dus zelf ook hun kansen pakken”, vervolgt Belinfante. ”Een vooruitstrevende, ondernemende spirit moet beloond worden en daarom spreken wij de hoop uit dat bedrijven in Nederland ook hun verantwoordelijkheid nemen om de infrastructuur snel te verbeteren.”

“Neem een voorbeeld aan energienetbeheerder Enexis dat een aantal van onze Nexo’s gaat inzetten: zij kiezen bewust voor vergroening van hun wagenpark, terwijl de firma Holthausen Energy Points uit Hoogezand meehelpt om een passend netwerk te bouwen zodat Enexis de benodigde waterstof kan tanken. Dat soort initiatieven en bewuste bedrijven heeft Nederland meer nodig, zodat we samen kunnen zorgen dat waterstofauto’s een nog beter alternatief worden. De Nexo is er klaar voor, nu is het tijd om door te pakken.”