Hyundai ix35 Fuel Cell Elektric Vehicle ’s werelds eerste in serie geproduceerde auto met brandstofcel

Hyundai zet eerste ‘waterstofauto’ op Nederlands kenteken 9-XKB-49.

Dat is het kenteken van de eerste Nederlandse auto met een brandstofcel.
De Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Elektric Vehicle) heeft daarmee een onvervalste primeur.
De eerste ‘waterstofauto’ is gisteren afgeleverd aan Rijkswaterstaat. Dat gebeurde kort
na de officiële opening van het eersteopenbare 700 BAR waterstof tankstation door
staatssecretaris Mansveld in de gemeente Albrandswaard nabij de A15 (Rhoon).
De Hyundai ix35 is de eerste auto met een brandstofcel ter wereld die commercieel wordt ingezet.

De ‘waterstofauto’ Hyundai ix35 Fuel Cell is gebaseerd op Hyundai’s populaire crossoverHyundai ix35.
De eerste twee auto’s met dit innovatieve systeem zijn besteld door Rijkswaterstaat.
De eerste Hyundai is gisteren afgeleverd. De andere Hyundai ix35 FCEV wordt halverwege de maand
op Nederlands kenteken gezet. De milieuvriendelijke auto’s worden ingezet in de regio’s
Rotterdam en Helmond, waar waterstof tankstations zijn gevestigd.

Meest milieuvriendelijke auto op de markt.

De Hyundai ix35 FCEV is de meest milieuvriendelijke auto op de markt. De Hyundai ix35heeft
een actieradius van bijna 600 kilometer. Tanken duurt slechts enkele minuten. De emissie is waterdamp.
De uitstoot van CO2of andere schadelijke stoffen behoren daarmee definitief tot het verleden.
Een ander belangrijk voordeel is dat waterstof duurzaam kan worden geproduceerd én
kan worden opgeslagen.

Investering in netwerk tankstations

Hyundai heeft de Hyundai ix35 FCEV in diverse andere Europese landen als Noorwegen,Zweden,
Denemarken,het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België geïntroduceerd.Het gebrek aan openbare
waterstoftankstations in Nederland hield de introductie vandeze milieuvriendelijke auto in Nederland tegen.
Samen met diverse leveranciers van waterstof zoals Air Liquide, Linde Gas en Air Products – en
enkele andere ‘groene’ ondernemers – investeert de overheid de komende jaren
in een netwerk 700 BAR waterstoftankstations. Naast Albrandswaard en Helmond (autocampus)
komen er volgend jaar waterstof tankstations in Arnhem en Amsterdam.
Ook zijn er initiatieven voor de aanleg van stations in Eindhoven, Zwolle en Oude Tonge.

Rijden op waterstof in stroomversnelling

De levering van de eerste ‘waterstofauto’s van Hyundai en de opening van het eerste
openbare 700 BAR waterstoftankstation van Air Liquide in de gemeente Albrandswaard zet alle ontwikkelingen
wat betreft rijden in auto’s met een brandstofcel in een stroomversnelling. Hyundai gaat de komende jaren daarom de productie van de auto’s met een brandstofcel verder opschroeven.
Hyundai maakt met de Hyundai ix35 FCEV nu als eerste autofabrikant CO2 vrije mobiliteit mogelijk. Tevens fungeert de
emissievrije Hyundai ix35 FCEV als aanjager. Overheden overal ter wereld zijn bezig om de uitstoot van
kooldioxide (CO2) en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen van mobiliteit te beperken. Ook streven overheden
steeds nadrukkelijker naar onafhankelijkheid van de olie en gas producerende landen. De komst van de
waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell valt samen met de overeenkomst die de G8-landen van de Europese Unie in
2009 sloten om de uitstoot van schadelijke CO2 voor 2050 met 80% terug te brengen.
Bovendien voldoet het model aan de strenge regelgeving voor nul emissieauto’s in Europa en in de Amerikaanse staat Californië.

Gepatenteerde technologie

De door waterstof aangedreven Hyundai ix35 Fuel Cell is gebouwd met gepatenteerde technologie.
Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit die vervolgens de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is water.
Het rijgedrag en de prestaties van de Hyundai ix35 Fuel Cell zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai ix35 met benzinemotor.
In tegenstelling tot veel andere auto’s met een alternatieve aandrijving hoeft de bestuurder van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cellzich niet druk te maken om de actieradius.
Op een volle tank kan namelijk 600 kilometer worden gereden. Bovendien duurt het tanken niet langer dan 4 minuten. Ook de prestaties liggen op een hoog niveau.
De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 12,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het koppel van 300 Nm is direct beschikbaar.
De brandstofcel en elektromotor zijn niet veel groter dan een motor van een conventionele aandrijflijf op benzine.

Specificaties van de waterstofauto Hyundai ix35 (met brandstofcel):

Lengte 4.410 mm
Breedte 1.820 mm
Hoogte 1.655 mm
Actieradius 594 km
Energieverbruik 0,95 kg H2/100 km
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie, 0-100 km/u 12,5 sec. Tanken duurt 4 minuten
Vermogen van de brandstofcel 100 kW (136 pk) / 300 Nm direct beschikbaar
Energie-opslagsysteem Batterij, 24 kWh (lithium polymeer)
Brandstof Waterstof H2 (700 bar, 5,6 kg)
Emissie Water(damp) H2o

 

Werking