Eerste waterstofauto BMW ná 2020

Voor een waterstofauto van BMW moet je nog enkele jaren geduld hebben. Pas na 2020 denkt het merk uit München een FCV, een Fuel Cell Vehicle, in de showroom te hebben staan.

Toyota

BMW werkt op het gebied van waterstof actief samen met Toyota, die op dit moment al de Mirai hebben rondrijden. BMW kijkt het wat langer aan en geeft nu in een interview met nieuwsdienst Reuters aan pas in 2020 op de markt te komen met een auto met brandstofcel. Voor BMW is de belangrijkste reden van uitstel de range van een auto op waterstof. De Toyota Mirai heeft een range van ongeveer 700 kilometer, maar dat moet nog fors meer worden voordat ze in München met de techniek gaan komen. Voor nu zijn auto’s met een traditionele verbrandingsmotor, al dan niet aangevuld met (plug-in-) hybride techniek, nog steeds het meest efficiënt voor lange afstanden volgens BMW.

In de deal met Toyota is ook opgenomen dat de merken geen gezamenlijk model gaan ontwikkelen, maar zich echt focussen op de technologische samenwerking. Zo heeft BMW al enkele studiemodellen op basis van de 5 GT rondrijden met een brandstofcel van Toyota, maar dan met elektromotoren en een brandstoftank van BMW.