De val van de dieselmotor lijkt onstuitbaar

De val van de dieselmotor lijkt onstuitbaar, dit kun je opmaken uit de cijfers van de ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten. In het tweede kwartaal van 2018 (april tot juni) daalden de verkoopcijfers van nieuwe dieselwagens in de EU met nog eens 15,5 procent. Sinds begin dit jaar is diesel al 16,3 procent teruggevallen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. In Nederland viel de val van de diesel nog mee met een daling van 9,8 procent.

Op de Europese markt heeft diesel nog een marktaandeel van 36,3 procent. Hybrides zijn goed voor 3,6 procent, gevolgd door elektrische auto’s (1,7 procent) en door de groep van CNG (aardgas), LPG en ethanol, die samen ook 1,7 procent marktaandeel komen. Het marktsegment voor volledig elektrische auto’s, plug-in hybrides en waterstofauto’s groeide met 43,8 procent tot 72.168 verkochte auto’s in het tweede kwartaal van 2018, zo schrijft de ACEA.

Acea signaleert al jarenlang een groei van het aantal auto’s met alternatieve brandstoffen. Binnen de EU gaat het dan om auto’s op LPG, aardgas en waterstof, maar vooral om auto’s met een elektrische aandrijflijn: hybride, stekkerhybride en volledig elektrisch. De marktaandelen daarvan zijn nog beperkt: 1,7 procent van de in Q2 verkochte auto’s was volledig elektrisch. Maar de groeipercentages zijn fors: hybride (+49,2%), stekkerhybride (+42,4%) en volledig elektrisch (+45,5%).

Nederland laat een veel sterkere groei te zien van de volledig elektrische auto’s, namelijk +121 procent en daarmee kwam het aantal verkochte elektrische auto’s in ons land in Q2 op 4.634. Er werden 25 procent minder diesels verkocht: 14.858.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.