Auto op batterij heeft zijn langste tijd gehad

Elektrische auto’s die op batterijen rijden, hebben hun langste tijd gehad. Zij moeten het afleggen tegen soortgelijke voertuigen die op brandstofcellen voortbewegen. Dat is de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer op de lange termijn.

Dit komt naar voren uit een wereldwijde enquête van adviesbureau KPMG onder 800 topfunctionarissen in de auto-industrie, de dealersector en de financiële dienstverlening. Ruim 60% van de ondervraagden ziet het einde van het batterijtijdperk al weer naderen. ‘De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen, vraagt op dit moment te veel van de bestaande infrastructuur’, zo stelt Loek Kramer, partner bij KPMG, in een schriftelijke toelichting bij het onderzoek.

Obstakels overwinnen

Voertuigen, voorzien van brandstofcellen, zijn veel kansrijker. Dit soort elektrische auto’s heeft geen last van de beperkte oplaadcapaciteit van accu’s.
Toch moeten ook auto’s met brandstofcellen nog obstakels overwinnen zoals de koeling van het waterstofgas en de veilige opslag daarvan in het voertuig, zo blijkt uit de Global Automotive Executive Survey 2017 van KPMG.

BMW en Tesla koploper

Autofabrikant BMW wordt nog altijd gezien als onbetwist leider in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. De Duitsers worden op korte afstand gevolgd door het Amerikaanse Tesla. Het onderzoek laat verder zien dat Toyota achterop raakt. Kramer: ‘Het lijkt erop dat Toyota minder investeert in het reduceren van de oplaadtijd van de batterij. Wellicht is het merk zich al aan het voorbereiden op de brandstofcel.’

Chinese merken spelen nauwelijks een rol op het gebied van elektrische mobiliteit. De verwachting is dat baanbrekende vernieuwing moet komen van traditionele Westerse industrie.

Einde dieselmotor

BMW wordt ook als koploper gezien bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Ruim 25% van de ondervraagden noemt de Duitse producent als eerste, gevolgd door Tesla en Honda. Vergeleken met de peiling van een jaar geleden heeft Tesla een grote sprong vooruit gemaakt.

De elektrificatie van auto’s mag dan veel aandacht krijgen, toch vindt driekwart van de ondervraagden de klassieke verbrandingsmotor nog altijd zeer relevant. Wel is de helft van mening dat de dieselmotor de eerste aandrijftechniek zal zijn die het veld gaat ruimen. Die ontwikkeling zal voor een aantal landen ingrijpende gevolgen hebben, zegt Kramer. Hij wijst op de situatie in India waar dieselauto’s in het jaar 2023 een aandeel zullen hebben van naar schatting 60%.